Rád navštevujem každý rok USA, lebo v predaji a marketingu môžu učiť celý svet. A nemyslím to vždy len v pozitívnom zmysle. Areál školy a informácie na mňa urobili dojem a celý čas som rozmýšľal nad tým, aký dôležitý je pozicioning firmy a schopnosť sa predať. Každý druhý z vás, milí čitatelia, kto podnikáte a každý druhý z vás, kto ste zamestnaní, ste potenciálne v najbližších desiatich rokoch ohrození.
Nikto nevie čo bude Väčšina prognóz nikdy nebola naplnená a za posledných sto rokov sa svet radikálne zmenil každých dvadsať rokov. A zmenil sa tak, že to nikto nevedel predvídať. Je ohrozené aj vaše podnikanie? Prežije odbor, ktorému sa venujete? Nebude zasiahnutý uberizáciou alebo digitalizáciou? A čo tí z vás, ktorí ste zamestnaní? Viete o tom, že podľa štúdie pracovného trhu v najbližších dvadsiatich rokoch bude šesť ľudí z desiatich robiť v profresii, ktorá dnes neexistuje? Že nás čaká pravdepodobne najväčšia zmena na pracovnom trhu v histórii ľudstva? Čo je vlastne istotou do budúcnosti?
Na mojich seminároch radím ľuďom, že najväčšou istotou je hodnota hlavy každého z nás na trhu práce. Fakt je ten, že informácie a vedomosti starnú a za dvadsať rokov budú mať dnešné naše vedomosti 1% hodnotu oproti súčasnosti. Predpovedal to už v sedemdesiatych rokoch český ekonóm žijúci vo Francúzsku, George Anderla. Riešením je neustály sebarozvoj a špecializácia.
Včera nám pri výklade absolventka druhého ročníka Harvardu prezradila, aká je základná filozofia štúdia na tejto prestížnej univerzite. Zostal som prekvapený, nakoľko definovala presne to isté, čo budú počuť účastníci môjho seminára Power Days o dva týždne. Budem im radiť presne to isté, čo dodržujú na Harvarde. Treba vedieť zo všetkého niečo, no zásadný úspech v živote vám prinesie vedieť z niečoho takmer všetko. Aj v histórii športu je potvrdené, že špecialisti na jednotlivé športy majú lepšie výsledky ako viacbojári. Špecializácia je správna cesta pre budúcnosť. Treba si však vybrať oblasť, ktorá prežije turbulentú budúcnosť na pracovnom trhu. A potom na vašej špecializácii a výnimočnosti postavte pozicioning a vytvorte marketingovú stratégiu. Včera na Harvarde som sa opäť utvrdil, že špecliazácia a fokus znamená byť pripravený pre budúcnosť.